ALLMÄNNA VILLKOR
ELEKTRONISK BETALNING
Betalning för hemtransport av hittegods från Arlanda Flygplats
- Betalning skall ha kommit Smarte Carte tillhanda innan hittegodset skickas till kunden.
Om inget annat avtalats skickas godset normalt inom två till tre dagar efter mottagen betalning. Under tid med hög belastning kan det dröja längre.
Kundens rätt till avbeställning av transport av hittegods efter betalning
- Kunden har rätt att avbeställa transport av hittegods. Vid avbeställning efter betalning återbetalas 92 % av erlagt belopp, resterande 8 % tas ut för expeditionsavgift.
Avbeställning skall göras omedelbart då man inte önskar hemleverans.
Kontakta Smarte Carte på telefon 010-410 02 00. Efter att paketet är på väg till transportören upphör möjligheten för avbeställning. Efter avbeställning skall belopp som kunden har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställningen.
Prisändring
- Inträffar kostnadsökningar för Smarte Carte efter det att kunden beställt en tjänst, får Smarte Carte höja priset för frakten med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. ändringar i transportkostnader, eller
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i transporten. Om kunden så begär är Smarte Carte skyldig att redovisa hur prishöjningen beräknats. Rätt till prishöjning enligt 1 och 2 ovan föreligger endast om kostnadsökningen överstiger 50 kr.
Smarte Carte skall så snart som möjligt underrätta kunden om prisförändringarna.
Prisavdrag och skadestånd
- Kunden har inte rätt till skadestånd, om Smarte Carte visar att felet beror på ett hinder utanför Smarte Cartes kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller kunde ha undvikit eller övervunnit. Om felet beror på någon som Smarte Carte har anlitat, är Smarte Carte fri från skadestånds- ansvar enligt andra stycket om
också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
Reklamation och avhjälpande
- Kunden får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde märka felet underrättar Smarte Carte eller transportören om felet. Detta måste ske omgående efter kunden har fått tjänst utförd eller levererad. Anspråk på ersättning/rättelse vid skadat paket ska göras direkt till transportören.
Tvistlösning
- Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol. Vi reserverar oss för ev tryck- och korrekturfel.
Betalning för Porter Service på Arlanda Flygplats
- Kunden skall betala innan Porter Service uppdraget utförs. Betalningen som är Smarte Carte
tillhanda senast vardagen kl.12:00 innan utförandet av Porter Service uppdraget om inte
annat särskilt angivits.
Kundens rätt till avbeställning av Porter Service efter betalning
- Kunden har rätt att avbeställa Porter Service. Vid avbeställning efter betalning återbetalas 92 % av erlagt belopp, resterande 8 % tas ut för expeditionsavgift. Avbeställning skall göras omedelbart då hinder för resa uppkommer, dock senast 24 timmar innan bokad tid för Porter Service. Kontakta Smarte Carte på telefon 010-410 02 01. Efter avbeställning skall belopp som kunden har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställningen.
Smarte Cartes anvisningar m.m.
- Kunden är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller Arlanda flygplats och för transporter på flygplatsen och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om kunden på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan Smarte Carte häva avtalet.
Kundens ansvar för skada
- Kunden är ansvarig för skada som denne vållar Smarte Carte genom försummelse, t ex genom att inte följa lämnade anvisningar eller föreskrifter. Det åligger kunden att ersätta skada som är lagligen grundad gentemot någon som Smarte Carte anlitar för att medverkavid resans genomförande.
Bagage
- Kontrollera alltid Din tillåtna bagagevikt innan avresa! Normalt får Du ta med dig 20kg incheckat bagage och 5kg handbagage, men vikterna kan variera beroende på flygbolag och destination.
Incheckning
- Vi rekommenderar att Du är i god tid på flygplatsen före Din avresa. Det kan vara långa köer
till säkerhets och passkontroll:
Inom Europa: 1,5 – 2 timmar före avgång
Utanför Europa: MINST 2 timmar före avgång
Mellanöstern: MINST 2, 5 timmar före avgång
Återbekräftelse av flyg
- Kom ihåg att återbekräfta Ditt flyg senast 72 timmar före avresa, detta görs lokalt direkt till flygbolaget!
Tystnadsplikt
- Vi har tystnadsplikt gällande Din resa. Detta innebär att vi ej lämnar ut uppgifter om tider och resplan om ej bokningsnummer finns att tillgå. Om Du vill att vänner eller familj skall kunna kontrollera dina tider ber vi Dig att lämna bokningsnummer till dem innan Du reser. Trevlig Resa önskar Smarte Carte Sweden AB! Vi reserverar oss för ev tryck- och korrekturfel.
VILLKOR HITTEGODS
- Vi förvarar allt upphittat gods i 3 månader, med undantag för barnvagnar (som förvaras i 1 månad). Det som ej är upphämtat inom 3 månader skänks till olika välgörenhetsorganisationer. Enligt hittegodslagen förlorar man äganderätten om man ej har frågat efter hittegodset inom 3 månader. En administrativ avgift tas ut vid upphämtning av hittegods. Avgiften är till för att delfinansiera omkostnaden för förvaring, registrering, öppettider och administrativa uppgifter. Upphittat gods ligger kvar i högst en månad från det att ägaren är kontaktad om var godset finns och där ägaren har hört av sig och skall hämta upp godset på hittegodsavdelningen. Mot avgift kan vi skicka föremål med paket/budservice. Vi ansvarar endast för upphittat gods, ej förlorat gods.
VILLKOR PORTERSERVICE
- Genom att boka porterservice accepterar användaren företagets nedanstående villkor.
I tjänsten porterservice ingår det att vi möter ankommande eller avgående passagerare, tar hand om deras bagage och leder dem till rätt destination på flygplatsen. Vid ankomst möter vi upp, om inget annat är avtalat, i bagagehallen. Vid avgång möter vi upp där passageraren ankommer flygplatsen, t ex vid charterbussen.
Smarte Carte Sweden AB använder sig av skyltar där företagets namn och kundens referensnummer/namn tydligt framgår. Porterservicepersonal har uniform som tydligt visar att de arbetar på flygplatsen och där Smarte Carte står tryckt på uniformen. Detta för att på bästa sätt underlätta både för Smarte Carte och kunden att identifieras vid träffpunkten.
Samtliga bokningar skall ske skriftligen via bokningsformulär på hemsidan eller via e-post (porter@Bagport.se). En beställning av porterservice skall göras minst 24 timmar innan utförande. I mån av tid tar vi emot beställningar kortare än 24 timmar innan utförande.
Om transporten sker genom tullen måste samtliga ägare till bagaget gå tillsammans med bagaget när det tas ut genom tullen. Smarte Carte får inte under några omständigheter ta något bagage eller material genom tullen eller säkerhetskontrollerna utan att ägarna går med.
Det ingår inte i porterservice att vi följer med in på transitområden eller inväntar tillsammans med passagerare i incheckningskön vid incheckningsdisken.
Vid stora ankomster i avgångshallen så tillhanda håller vi vanliga bagagevagnar som vi lastar bagage åt kunden med. Passageraren måste själva checka in sitt eget bagage varvid det är smidigast att passageraren får en vagn direkt utanför avgångshallen med sitt eget bagage.
För bokningar som avbokas mindre än 24 timmar innan utförande tas det ut en avgift på 500 kr.
Betalning sker antingen i förskott, på plats eller på Effektförvaringen, terminal 5 plan 1. Effektförvaringen tar emot både VISA, MasterCard, American Express och Diners kort samt via appen Swish.
Se https://bagport.se för öppetider.
Avtalskunder faktureras.
Företaget ansvarar endast för förlust eller skada som beror på fel eller försumlighet från företagets sida. Ansvaret är begränsat till 700 kr per kolli. Anmälan ska göras på plats till personal på Smarte Carte.
VILLKOR BEMANNAD EFFEKTFÖRVARING
- Genom att använda tjänsten bemannad effektförvaring accepterar kunden företagets nedanstående villkor.
Erläggande av effektförvaringsavgift ger rätt till en sammanhängande förvaringsperiod upp till tre månader. Avgift kan erläggas vid inlämning alternativt upphämtning av effekt.
Undantag gäller för tjänsten Garderob där avgiften alltid erläggs i förväg.
Kunden lämnar in och hämtar ut sitt gods på den bemannade effektförvaringen i terminal 5, plan 1. Kunden erhåller vid inlämnandet ett kvitto på emottaget antal kolli som skall visas upp vid uthämtning av gods.
Vid förlorad eller skadat kvitto kan kund mot uppvisande av legitimation och en skriftlig beskrivning av samtliga kolli med eventuellt innehåll kvittera ut sitt gods.
Det är strängt förbjudet att lämna in kollin som läcker eller sprider störande lukt och som innehåller explosiva eller frätande ämnen o. dyl. för manuell effektförvaring. Kollin som inte hämtas inom 3 månader hanteras sedan i enlighet med företagets regler för kvarlämnat gods. I förekommande fall skänks det till välgörande ändamål. Gods som enligt företagets bedömning är uppenbart värdelöst kastas omedelbart. Ansvar är begränsat till 2.000 SEK/kolli. Se https://bagport.se för öppettider.
VILLKOR FÖRVARINGSBOXAR
- Genom att låsa boxen accepterar användaren företagets nedanstående villkor.
- Erläggande av på boxen angiven förvaringsavgift ger rätt till en sammanhängande förvaringstid om 24 timmar. Om boxen låses upp innan 24 timmar förflutit måste ny avgift erläggas för att boxen ska kunna låsas på nytt.
- Om boxen har använts längre än 24 timmar ska ny förvaringsavgift erläggas för varje påbörjad 24 timmarperiod i vid förvaringstidens slut. Den förvaringsavgift som ska erläggas visas i displayen på betalstationen. Det går inte att förskottsbetala förvaringstiden mer än för de första 24 timmarna vid själva hyrtillfället. Om förvaringsavgiftens återstående totalsumma vid förvaringstidens slut överstiger 900 SEK kan manuell upplåsning av förvaringsboxen av stationspersonal krävas. Se aktuell kontaktuppgift på boxstationens manöverpanel.
- Bagage som ej hämtats inom 30 dagar tas ur boxen och hanteras sedan i enlighet med Smarte Carte Sweden ABs manuella förvaringsrutiner. Bagage kan sedan hämtas ut från den manuella effektförvaringen på terminal 5, plan 1 mot betalning av återstående avgift. Se https://bagport.se för öppettider. Bagage som enligt företagets bedömning är uppenbart värdelöst kastas omedelbart. Övrigt bagage som inte hämtas inom 3 månader hanteras sedan i enlighet med företagets regler för kvarlämnat bagage.
- Förlorad eller skadad pollett ska ersättas med 250 SEK innan boxen öppnas, förutom aktuell förvaringsavgift som också skall betalas. Vid förlust av pollett kan stationspersonal hjälpa till. Se aktuell kontaktuppgift på boxstationens manöverpanel.
- Företaget har rätt att utan föregående meddelande inspektera boxarna.
- Det är strängt förbjudet att i boxarna förvara bagage som förorenar boxarna, som läcker eller sprider störande lukt. Detsamma gäller farligt gods som explosiva, giftiga eller frätande ämnen o. dyl. Oönskat nyttjande av boxarna är förbjudet. Sådan användning av boxarna som av företaget kan förmodas strida mot lagar och ordningsregler, samt alla former av skadegörelse på boxarna, anmäls omedelbart till polisen.
- Företaget ansvarar ej för bagage som förvaras i boxarna. Företaget ansvarar endast för förlust eller skada som beror på fel eller försumlighet från företagets sida. Ansvaret är begränsat till 1.000 kronor per box. Anmälan ska göras på plats till stationspersonal.
VILLKOR SHOP & COLLECT
- 90 dagars lagring. De första 30 dagarna är kostnadsfria, därefter debiterar vi enligt gällande prislista för bemannad effektförvaring. Om kunden inte hämtar ut varan inom 90 dagar, så tillfaller godset Smarte Carte enligt villkor för Hittegods.
Betalning ska ha kommit Smarte Carte tillhanda innan varorna skickas till kunden. Om inget annat avtalats skickas varorna normalt inom två till tre dagar efter mottagen betalning. Under tid med hög belastning kan det dröja längre.
VILLKOR MAILANDFLY
VILLKOR MAILMYPROPERTY
INTEGRITETSPOLICY
OM SMARTE CARTE
Smarte Carte Sweden AB
Box 28
190 45 Stockholm Arlanda
Organisationsnummer: 556668-2331
PERSONUPPGIFTSANSVARIG
- I enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning EU 2016/679 den 27 April 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter, är Smarte Carte Sweden AB personuppgiftsansvarig.
OM INTEGRITETSPOLICYN
- Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Smarte Carte (“vi”, “oss”, or “vår”) vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Integritetspolicyn gäller då Smarte Carte tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, bokningar och övrig kontakt med Smarte Carte, såsom besök på webbplats.För att du ska kunna besöka www.smartecarte.se, köpa våra varor eller tjänster eller kontakta oss för bokningar eller information måste vi samla in och behandla personuppgifter om dig, och genomför du något av ovanstående så tillåter du att Smarte Carte samlar in och behandlar dina uppgifter enligt denna policy.
Smarte Carte samlar in och behandlar personuppgifter om dig när du genomför ett köp på vår webplats, använder dig av formulären eller när du på annat sätt har kontakt med Smarte Carte.
Informationen som samlas in från dig vid bokningar och köp krävs för att du ska kunna ingå avtal med Smarte Carte och för att Smarte Carte ska kunna tillhandahålla sina tjänster och erbjudanden.Eventuella ändringar som görs i denna policy kommer att synas på denna sida.
VILKA PERSONUPPGIFTER VI BEHANDLAR OM DIG
- De personuppgifter Smarte Carte samlar in och behandlar om dig i egenskap av kund som genomför köp och använder våra tjänster är:
a. Information som du ger oss: Du ger oss information genom att fylla i formulär på vår websida www.smartecarte.se, genom att kontakta oss via telefon, social media eller på annat sätt. Detta inkluderar när du använder funktionalitet på websidan, använder våra produkter, tjänster och erbjudanden, deltar i undersökningar och ger feedback.
Personuppgifter du ger oss kan inkludera namn, adress och land, e-postadress, telefonnummer, signalement mm. Vänligen notera att information gällande betalkort och kreditkort inte sparas av Smarte Carte utan hos våra leverantörer av betallösningar.
b. Information vi samlar in om dig: När du besöker vår webbplats kan vi automatiskt samla in information. Teknisk information såsom IP-adress och information om din användning av Smarte Cartes webbplats. Information om webläsare, operativsystem och plattform;
c. Information vi får från andra källor: Vi kan få information om dig ifall du använt någon av våra andra webbplatser eller tjänster som vi tillhandahåller. I dessa fall informerar vi om detta på de aktuella webbplatserna, att informationen kan komma att delas internt. Vi jobbar tillsammans med andra parter såsom fraktleverantörer, leverantörer av betalsystem, affärspartners, tekniska underleverantörer, analytiska leverantörer och kan få viss information från dem.
COOKIES
- När du besöker vår hemsida använder vi cookies, du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår cookiepolicy.
VAD VI ANVÄNDER DIN INFORMATION TILL
-
- Vi använder information om dig på följande sätt:
a. Information du har gett oss.
- För att kunna fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, fakturering och tillhandahållande av bokningssystem och information, samt för att uppfylla bokföringslagens krav;
- För att kunna ge dig, eller medge våra leverantörer att ge dig, tillgång till de produkter och tjänster du har köpt, eller den information du har efterfrågat;
b. Information vi samlat in om dig.
- För att administrera och förbättra vår webbplats och interna system, inklusive problemlösning, analyser, tester, undersökningar och statistik;
- För att vår webbplats ska presenteras för dig på bästa sätt;
- För att du ska kunna använda våra interaktiva funktioner om du så väljer;
- Som en del i arbetet att hålla webbplatsen säker;
c. Information vi får från andra källor.
- Vi kan kombinera informationen vi fått från dig och information från andra källor med anledning av ovanstående.
VEM VI LÄMNAR UT PERSONUPPGIFTER TILL
-
- Smarte Carte kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part, såsom:
-
- Samarbetspartners, leverantörer och underleverantörer under utförandet av de kontrakt och tjänster vi har ingått med dem och/eller dig;
- Analytiska leverantörer som assisterar med förbättring och optimering av webbplatsen.
Vi kan dela information om dig med tredje part:
- Om Smarte Carte helt eller delvis uppköps av en tredje part, i vilket fall information om kunder blir en överförd entitet;
- Vi kan också dela din information med utvalda polisiära organ vid insatser för att upptäcka och bekämpa brott;
- Om det är vår plikt att uppge eller dela din information för att inte bryta mot lagen eller legala förpliktelser, för att upprätthålla och följa våra villkor och avtal; eller för att skydda rättigheter, egendom och säkerhet för Smarte Carte, våra kunder, anställda och övriga. Detta inkluderar att samarbeta med organisationer som motverkar bedrägerier.
VAR VI SPARAR DIN INFORMATION
- Informationen vi får och samlar in kan komma att delas med, och sparas på, destination utanför det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EEA). Informationen kan komma att hanteras av anställda utanför EEA som jobbar för våra leverantörer gällande fraktleveranser. Genom att använda frakttjänster godkänner du att dina uppgifter hanteras enligt ovanstående. Vi tar nödvändiga steg för att säkerställa att din information hanteras och sparas korrekt enligt denna policy.
Om du har fått referensnummer eller inloggningsuppgifter för att ge dig tillträde till specifika delar av våra webbsidor så är du ansvarig för att hålla dessa konfidentiella. De ska inte delas med någon.
FÖRBEHÅLLANDEN
- Tyvärr är sändning av information över internet inte alltid helt säker. Trots att vi gör vårt bästa för att skydda din information så kan vi inte garantera överföringen av informationen till vår webbsida, all överföring sker på egen risk.
DINA RÄTTIGHETER
-
- Begära tillgång till, ändring av, radering av samt begränsa behandling av dina uppgifter.
- Begära att få bekräftat om dina uppgifter behandlas hos oss.
- Vid begäran om radering av uppgifter, det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för, kan det dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning.
- Inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
Vid skriftligt erhållande om registerutdrag från om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, tillämpas en avgift om 100SEK för våra administrationskostnader.
- Vår webbsida kan innehålla länkar till våra samarbetspartners och leverantörers webbsidor. Om du använder externa länkar så tänk på att dessa sidor har sina egna integritetspolicys och att Smarte Carte varken har ansvar eller förpliktelser mot externa sidors policy.
HUR LÄNGE VI SPARAR UPPGIFTER OM DIG
-
- Informationen sparas
- Dina personuppgifter sparas så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de tjänster och avtal som ingåtts.
- Dina personuppgifter sparas så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy.
- Smarte Carte kan komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att följa lagkrav eller för att bevaka Smarte Cartes rättsliga intressen, t.ex. om det pågår en juridisk process eller om det krävs historik av redovisningsskäl.
COOKIES
-
-
-
- En cookie är en liten bit av information som skickas av en webbserver till en webbläsare, vilket gör att webbplatsen kan samla in information om dina webbläsningsmönster. Detta gör det möjligt för oss att skräddarsy webbplatsen till dina intressen. De används i stor utsträckning för att få webbplatser att fungera samt för att ge företag och marknadsföringsinformation till ägaren av webbplatsen.
www.allaboutcookies.org är en bra plats att besöka om du vill veta mer om användningen av cookies.
HUR ANVÄNDER VI COOKIES?
-
-
-
- Vi använder cookies på webbplatsen för följande ändamål:
- Tekniska skäl, till exempel för att balansera webbplatsens trafik för att säkerställa att du får en konsekvent och pålitlig service.
- För att förbättra användarvänligheten för webbplatsanvändarna, till exempel att komma ihåg dina inställningar eller inloggningsuppgifter.
- För att samla in statistik om hur användarna får tillgång till och använder webbplatsen.
- Marknadsföring, till exempel för att tillåta annonsörer att visa lämplig annonsering och spåra dess effektivitet. Du kan välja bort marknadsföringskommunikation genom att kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna i avsnittet Kontakta oss på vår webbplats.
KAN DU STÄNGA AV DESSA COOKIES?
-
-
- Du kan ändra dina webbläsarinställningar för att stänga av cookies. Om du ändrar dina inställningar och blockerar vissa cookies, innebär det dock att vissa personliga funktioner inte kan ges till dig och du kanske inte kan få alla fördelar med webbplatsens funktioner.